En första inblick på marknadsföring

Introduktionskapitlet till Principles of Marketing av Philip Kotler m.fl. (2008) tar upp basfakta om marknadsföring och går relativt fort in pån olika marknadsföringsteorier. Vi alla är bekanta med vad marknadsföring är, eftersom vi t.ex. ser reklam runtomkring oss hela tiden, i TV:n, ute på stan osv. (Kotler, m.fl. 2008 s. 6 ) Det finns ett enormt nätverk av människor bakom all marknadsföring och det mesta handlar om att vinna åt sig kunder samt att tillfredsställa deras behov. Nöjda kunder köper samma vara om och om igen.

B2B (Business to business) och B2C (Business to Consumer) tas också upp redan i introduktionskapitlet (Kotler, m.fl. 2008 s. 7) koncentrerar man dock mer på B2C. Man konstaterar att marknadsföring är en process där både marknadsförare och konsumenter försöker tillfredsställa sina behov och vad de vill ha (Kotler, m.fl. 2008 s. 8 ).

Även många teorier representeras redan i introduktionskapitlet. En av dem är hur man med hjälp av marknadsföring vill skapa ett kundvärde för varan samt hur man skapar kundrelationer. Det är fråga om en process där man först skall förstå vad det är som kunden vill ha och till slut kunna utveckla relationerna till kunden (Kotler m.fl. 2008 s. 7 ).

Marknadsföring handlar om många olika saker. Det är en process där flera aspekter är relevanta och marknadsföring berör oss alla.

Källor: Kotler, Armstrong, Wong och Saunders: Principles of Marketing 2008, Fifth European Edition

Sonja L. 38044

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: