Reflektioner om marknadsföring

Det är intressant att tänka på hur krävande en fungerande marknadsföring är i dagens samhälle. Det är många faktorer företagen måste kunna hålla med i utvecklingen för att lyckas. I boken Marknadsföringsboken (2011) nämner Mossberg och Sundström att de rådande trenderna för tillfället är hållbarhet, teknik och upplevelser. Hållbar utveckling är ett begrepp som det talas mycket om i samhället, vilket innebär att utvecklingen idag inte får förstöra möjligheten för kommande generationer att kunna utveckla sig. Teknik är nog det viktigaste marknadsföringsmedlet, och även det mest effektiva. Sociala medier har erbjudit tillfällen att nå ut till mångsidigare marknader, men även e-handel har förändrat vårt köp-beteende.

Enligt mig är begreppet Word-of-mouth intressant eftersom det beskriver hur människans sociala natur kan ”förstöra” även en bra marknadsföring.  Begreppet har samband med kundtillfredsställelsen, och det är därmed viktigt för företaget att kunna göra en kund nöjd med sitt köp av vara eller tjänst. Begreppet kundtillfredsställelse kan definieras som ett tillstånd hos kunden när hon känner sig att hon fått det som förväntats av varan eller tjänsten (Mossberg & Sundström 2011, s. 28). Olika kunder kan känna sig nöjda över olika saker i köpet, vilket förstås har utgångspunkten i vad kunden har förväntat sig. Även den så kallade marknadsföringsmixen, som handlar om verktyg som används för att för att lyckas genomföra exempelvis ett köp. Denna mix består av produkt, plats, pris och påverkan, som även kan kallas 4P-modellen (Mossberg & Sundström 2011, s.32). Man har dock funderat på om denna modell börjat bli lite föråldrad, och börjat tänka sig att en eventuell 7P-modell.

X/X  Ulrika S. 36724

Källa: Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: