Reflektioner

I introduktionskapitlet i Principles of Marketing (Kotler, m.fl., 2008, 4) tas direkt upp ett case gällande Nike. I caset går man igenom hur deras brand har uppstått, vilka förändringar som har skett, vilka effekter företagets framgång har haft till brandet och dessutom hur deras marknadsföring har förändrats genom tiden. Enligt den ovannämnda boken marknadsför Nike inte endast skor, utan också ett sätt att leva, en sorts attityd. Det tas också upp att efter en lång tid av tillväxt sjönk försäljningen av Nikes produkter vilket enligt någon onämnd analytiker i alla fall delvis berodde på att nike blev alldeles för ”mainstream” och därmed försvagades deras brand som förknippades med en viss speciell livsstil och attityd. Detta ledde till att Nike började bygga om sitt brand och fokusera mera på att tillfredsställa konsumenternas behov. Hur man kan aktivt själv som organisation eller individ förändra på sitt brand och hur marknaden och diverse andra saker (exempelvis framgång) indirekt påverkar på brandet tycker jag är intressant.

I Principles of Marketing ( Kotler, m.fl., 2008,  6) skrivs att makrnadsföring i dagens läge är mycket mera än det klassiska ”telling and selling” utan att marknadsföringen fokuserar sig mera på att tillfredställa ett behov och att analysera ifall det finns en plats för någon slags produkt på marknaden innan själva produkten har producerats. På följande sida ( Kotler, m.fl. 2008, 7) nämns som ett exempel Smart-bilen som tillverkades för att uppfylla en efterfråga på små, förmånliga, stiliga bilar för unga chaufförer i städer.

På sidan 10 i Principles of Marketing skrivs att marknadsföring kan endast hända då det kan uppkomma en marknad. Jag tyckte att det var intressant att läsa om hur (enligt författarna) själva marknaden uppstår, vilka faktorer som påverkar och vilka krav som måste ställas för att det skulle ske.

X/X Niklas Granholm 36833

Källor:

Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J. Principles of Marketing, fourth edition, 2004.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: