Blogginlägg 26.1

Ulrika:

Jag är andra årets psykologistuderande, hemma från Lovisa, som nu börjat läsa företagsekonomi som biämne. Jag förväntar mig kunskap som stöder samt kan kombineras med mina psykologistudier. Förväntar mig även att vi efter kursen ska kunna observera samt bedöma diverse företags marknadsföringsstrategier.

 

Victoria:

Mitt namn är Victoria. Jag är första årets studerande vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Jag förväntar mig att kursen ger en grundlig första bild på marknadsföring. Jag ser fram emot kursen eftersom jag är intresserad av ämnet och kommer antagligen att läsa det som huvudämne i framtiden.

 

Sonja:

20-årig SF-studerande som är hemma från Åbo. Försöker röra på mig på fritiden. Spelade Tennis i tidernas morgon och skulle vilja börja på nytt. Umgås också med kompisar på fritiden. Förväntar mig intressanta studiebesök, ny kunskap och kreativt lärande av kursen.

 

Jonna:

Jag är gulnäbb på Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Sökte som första val till denna skola men närmare framtidsplaner finns inte. T.o.m. valet av huvudämne orsakar en del problem och därför försöker jag att se på varje ämne noggrant och hitta en lösning som passar mig bäst. Marknadsföring är ett starkt alternativ för huvudämne. Men det kan jag säga att hittills har jag trivts väldigt bra och jag är ännu nöjd med mitt val av skola.

 

Niklas:

Hej jag e Niklas hemma från fina fagra Esbo och studerar på HHÅA. Jag måste erkänna att jag inte har ett så stort intresse för ämnet i fråga och därmed inte så stora förväntningar heller. Jag är av den åsikten att twittrande och bloggande är kanske ett roligt sätt att lära i ett högstadium men tvivlar på att det är något vettigt att hålla på med sådant i en högskola, men det är väl bara min ringa mening.

 

Kundlojalitet (Mossberg & Sundström 2012, 29)är ett centralt begrepp inom marknadsföring. Man kans kategorisera en produkts eller ett företags kunder med avseende på hur lojala de är. T.ex. har ett företag kunder som om och om använder samma service fastän de inte skulle vilja, och varför? Hur skall företaget kunna ändra kundens åsikt, eller är det viktigare att sätta mera tanke på de redan lojala kunderna?

 

Differentiering (Kotler m.fl. 2008, 419)är ett sätt för ett företag med hjälp av t.ex. marknadsföring att göra sig till annorlunda än de andra företagen på marknaden. Med bra differentiering vinner ett företag många kunder eftersom de är annorlunda än något annat företag på marknaden.

 

Ett centralt begrepp i marknadsföring är målgruppsanalys. Att göra målgruppsanalys är mycket centralt för företagen, och innebär att företaget gör en analys av segmenten och sedan bestämmer vilka aktiviteter samt strategier ska användas för att bearbeta dem (Mossberg & Sundström 2011, 208).

 

Marknadsplanering är mycket centralt inom marknadsföringen. Detta begrepp innebär att man gör en plan över marknadsföringsprocessen och sedan väljer ett instrument för genomförandet av marknadsföringsaktiviteterna (Mossberg & Sundström 2011, 358). Detta begrepp innebär en mycket komplex verksamhet.

 

Enligt mig är företagets affärsidé (Mossberg, Sundström, 2013, s. 48) ett centralt begrepp inom marknadsföring, eftersom hela företagets verksamhet grundar sig på en genomtänkt och bra affärsidé. Det är viktigt att företaget har en välformulerad affärsidé. Det är viktigt att alla på företaget, också dess marknadsförare är medveten om denna affärsidé för att kunna marknadsföra företaget på ett rätt sätt så att marknadsföringen når rätt kundgrupp. Allt företaget gör bygger på affärsidén, också marknadsföringen.

 

Intern marknadsföring är ett centralt begrepp som hänger ihop med företagets affärsidé. Det är i princip hur man internt kommunicerar ut affärsiden till samtliga arbetare inom företaget så att alla hålls uppdaterade och kan representera företaget på ett önskvärt sätt som stöder företagets affärsidé.(Mossberg, Sundström, 2013, s. 53)

 

Företagsmission är en term som används då man definierar värderingar inom företaget. Missionen kan svara på frågor som exempelvis: Vad gör oss speciella? Hurdant företag är vi? Vad vill vi erbjuda åt våra kunder? Vad vill vi nå och skapa som ett företag/en organisation? (Kotler m.fl. 2008, 51)

 

Då man marknadsför en produkt kan det vara viktigt att veta hur demografin ser ut inom kundgruppen. Demografi är forskningen av en grupp av människor där man analyserar exempelvis etnicitet, åldersklass, inkomst, utbildning.

 

Customer satisfaction – Kundtillfredsställelse. Dvs. att kunderna är så nöjda som möjligt med företagets produkter.

 

Customer Value – Kundvärde. Dvs. att kunderna lägger ett värde på varan.

 

Källor:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

 

Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J. (2008). Principles of Marketing. Pearson Education: Prentice Hall.

Kommentera

