En kommunikationsmodell

Olika former av kommunikation är grundläggande för en fungerande marknadsföring. Det finns flera olika typer av kommunikation, men de har alla som mål att påverka kunden.

Företagets marknadsföring kan bland annat analyseras ur en synvinkel där man ser på hur de försöker nå ut till sina kunder, d.v.s. vilka kommunikationskanaler de använder samt vilket budskap de vill nå ut med.

Begreppet kommunikationsmodell innebär en modell där ett budskap går från en sändare till en mottagare via en kanal, och modellen kan också visa sambandet mellan orsakan och verkan. I den grundläggande kommunikationsmodellen finns det en sändare, som skickar ut sitt budsakp via ett så kallat verktyg (t.ex. media), och en mottagare som tar emot budskapet samt tolkar det. Detta brukar man anse vara grunden i marknadskommunikationen (Mossberg & Sundström 2011, 274).

Mellan sändaren och mottagaren kan det dock finnas olika typer av störningar, så kallat brus, som påverkar kommunikationen negativt. Bruset kan förstöra ett företags marknadsföring, speciellt om denna störning är långvarig. Därför är det mycket viktigt att företaget funderar över sin marknadsföringstaktik, och därmed kan förutse eventuella störningsfaktorer (Mossberg & Sundström 2011, 274).

Konsumtion är ofta förknippat med negativa miljöeffekter, vilket kan vara problematiskt för vissa företag samt deras markandsföring. Det gäller att tänka på denna aspekt då markandsföringen planeras, d.v.s att få fram hållbarhetsaspekter i kommunikationen (Mossberg & Sundström 2011, 275). Ett företags kommunikation måste vara rätt flexibel.

Det finns flera centrala frågeställningar i kommunikationsprocessen. I marknadskommunikationen måste företaget fundera på vem de vill nå med sin kommunikation, och utgående från det kan det även vara lättare att välja vilken kommunikationskanal är mest effektiv (Mossberg & Sundström 2011, 276). I dagens samhälle sker en stor del av kommunikationen via sociala medier, vilket förstås även sätter vissa krav på hur budskapet ska formuleras för att verka attraktivt bland allt annat som finns på nätet.

 

Ulrika S.  36724

Källa:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: