Individuell övning: Företagsanalys

Philip Kotlers marknadsföringsmix är en användbar analysmodell för företag, dess marknadsföring och dess omgivning. Marknadsföringsmixen används för att analysera ett företags mål på sin egna bransch. Marknadsföringsmixen har fått smeknamnet ” Fyra P:n”, och är sammanställt av fyra olika analyskomponenter: Produkten, Priset, Påverkan och Platsen.(Kotler 2000, 15)

Analys av företagets produkter tar i beaktande många olika synvinklar, t.ex. dess utseende, paket, varumärke, kvalitet o.s.v.(Kotler 2000, 15) Företagets verksamhet grundar sig på en bra affärsidé och försäljningen av denna produkt eller tjänst. Därför är det vitalt att undersöka produktens potential och svagheter.

Produktens pris är också viktigt för att analysera ett företag som helhet.(Kotler 2000, 15) Ett företag som satsar på sina produkter genom kvalitet och långa garantitider kan möjligtvis ta ut ett högre pris av konsumenter och vice versa. Och från ett finansiellt perspektiv, täcker produktens pris dess produktionskostnader samt andra kostnader som uppkommer i företaget? Hur stor del av produktens pris är påverkat av marknadsföringens kostnader? Är det höga eller låga priset orsaken till att produkten säljs eller inte? Att analysera priset går djupare in i företaget än man kan tro, det räcker inte med att se på prislappen utan man måste förstå helheten.

Det två första P:na ser mera på företagets komponenter som man kan justera på ett något snabbare sätt, och företaget kan själv påverka dem. Det tredje P:et, påverkan innehåller marknadsföring, PR, branding o.s.v.(Kotler 2000,15). Det är svårt för ett företag att ändra på sitt brand över en natt, och det kräver mycket tid för att förbättra sitt brandimage om det blivit smutskastat. Ett företag med fungerande marknadsföring av produkter och tjänster till rätt kundgrupper och i passliga mängder tenderar att klara sig mera framgångsrikt. PR och marknadsföringen skall vara differentierad så att den står ut i mängden.

Det sista P är platsen, alltså var produkten säljs, alltså olika distributionskanaler, synlighet, läge o.s.v.(Kotler 2000, 15). Om en produkt finns på många olika distributionskanaler, och de två första P:na produkten och priset är rätt så borde produkten säljas mera. Det är viktigt att analysera var produkten säljs, för det påverkar också konsumentens köpbeslut.

Kotler varnar dock för att analysen blivit ur ett företagsperspektiv för att analysera sin framgång inom sitt område eftersom analysmodellen endast tar i beaktande försäljarens redskap för att påverka köpare. Den tar inte i beaktande vad konsumenter vill eller tycker. (Kotler 2000, 16). Förhållandet mellan ett företag och dess konsumenter är viktigt, och måste vårdas genom ömsesidig analys. Företager är omgivet av andra företag och konsumenter, så för att få en grundlig analys av ett företag måste man också se det från diverse andra perspektiv. Men trots det är marknadsföringsmixen ett bra analysredskap för den fokuserar på de fyra centrala komponenterna inom ett företag, och det kan troligen användas på alla storleks företag och på många olika branscher.

Victoria G. 37607

Källa: Kotler, Philip. (2000) Marketing Management. Prentice Hall Inc.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: