Marknadsföringsmodeller – Positionering

Positionering är snarare en marknadsföringsterm, som om i grund och botten handlar om att som första förstå vad kunderna vill ha. Man vill ge ett svar då kunden (för sig själv) frågar: ”Varför borde jag köpa/konsumera ert brand?” (Principles of Marketing s. 441).

Det finns olika typer av positionering, t.ex. more for more, som handlar om att hitta den mest exklusiva produkten och debitera det högsta priset för att man skall kunna täcka de högsta kostnaderna (Principles of Marketing s. 442).

Med hjälp av positionering vill man så att säga positionera företaget på marknaden. Konsumenterna vill se något konkret, istället för att bara bli utlovade olika varor och tjänster (Principles of Marketing s. 445).

Källor: Kotler m.fl. – Principles of Marketing, fifth European edition (2008)

Sonja L. 38044

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: