Gruppsammanfattning 1

Projektsammanfattning 1

  • Marknadsföringen blev aktuell på 1950-talet, den så kallade Mad Men-eran, och då var människorna lättare påverkade av reklam. Det var lättare att manipulera konsumenter och att få dem att köpa produkten. Konsumenter litade på företagen.
  • Nu för tiden har marknadsföring och direkt marknadsföring blivit svårare, eftersom konsumenter inte mera litar på företag i samma grad som tidigare. Nu litar man mera på word-of-mouth fenomenet, det vill säga konsumenter vill höra andra konsumenters åsikter om en produkt före de köper den. ( Föreläsning 4, 27.1.2014)
  • Det har till och med gått så långt att folk blir negativt inställda till överdriven markandsföring, ( Mossberg & Sundström 2011, s 20)
  • Marknadsföring är att påverka människor och därmed få sin affärsidé att fungera.
  • Marknadsföring är mycket komplext samt är en stor del av vår vardag.
  • Marknadsföring idag koncentrerar sig mycket på hållbar utveckling, vilket genomsyrar konsumtionen i samhället (Mossberg & Sundström 2011, 17).
  • I marknadsföring skall man inte bara sälja produkten, utan man ska skapa efterfrågan på produkten genom att göra den åtravärd. Detta görs idag mycket genom olika kolumner i tidningar, och på bloggar. Som ett exempel Kenza Zouiten (2014), en svensk modebloggare, om hon skriver om ett klädmärke (Givenchy), vill antagligen bloggläsarna också ha produkten för att Kenza ( 2014) har den.

 

 

Källförteckning:

Böcker

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

 

Blogg
http://kenzas.se/2014/01/30/pretty-boxes/ Kenza Zouiten; Skriven 30.01.2014. Läst 2.2.2014

Föreläsning 27.1.2014 ”Marknadsföring då och nu”

 

 

 

Grupp 10/10

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: