Individuell Övning 5.2.2014

Konkurransen ha ökat i världmarknaden under de senaste decennierna vilket har gjort det viktigare för företagen att fokusera på kundrelationer. Företag har måsta förändra sin marknadsföringsfilosofi från den klassisa ”product & sellling” till ”customer & marketing”. Då konsumenter i stort har fått högre utbildning och tillgång till mera information så måst ett företag se till att den gör ett långvarigt positivt intryck på konsumenten, konsumenter har börjar kräva högre kvalitet på produkter och service. Kunderna kan ses som marknadsförare för företaget eftersom ifall de blir nöjda så kan de dela med sig sin upplevelse till hela världen ex. genom internet och sociala medier vilket leder till att företaget får en bättre bild på marknaden. Kundnöjdhet har alltså blivit en relevant faktor. (Kotler m.fl 2004, 462-466)

Vad en konsument köper beror också starkt på vilken kultur och samhällsklass konsumenten kommer ifrån. Konsumering är inte något som en individ föds med, utan det är något som utvecklas under livet, konsumentbeteendet är alltså en inlärd egenskap som beror på flera olika variabler. För att maximera effekten av marknadsföringen kan företag differentiera sin marknadsföring för olika kulturer, subkulturer och samhällsklasser. En marknadsföringskampanj som är fokuserad på just ditt socioekonomiska status tilltalar dig mera och därmed är den högst sannolikt mer framgångsrik. (Kotler m.fl. 2004, 256-259)

Niklas G. 36833

Källa: Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J.  Principles of Marketing, fourth edition, 2004.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: