Kundens roll inom marknadsföring

Kundens roll inom marknadsföring

Hela idén med marknadsföring cirkulerar runt att berätta och informera om en produkt eller en tjänst till kunden. Denna kund kan dock vara en B2B-kund, då handlar det om industriell marknadsföring ( Mossberg&Sundström, 2011 136,) eller ett konsumentförhållande. Utan marknadsföring skulle det vara svårt för företag och andra verksamma att få sin produkt eller tjänst såld. Ingen skulle veta om hela företaget utan marknadsföring och branding. Detta måste dock understrykas att detta inte gäller bara företag, utan politiker, tv-shower, artister och så vidare. Utan marknadsföring skulle inte kunderna veta om de ovannämnda, och ”produkterna” skulle inte bli sålda. Utan kunder skulle ingen heller köpa företagets produkter. Dessa koncept hänger ihop.
Att urforska konsumenters köpprocess är essentiellt inom marknadsföringen. Vad får just denna kund att köpa en bil, och den andra att köpa en annan bil? Att förstå dessa olika faktorer och orsaker är essentiellt för en marknadsförare, eftersom marknadsföraren skall göra reklam som lockar kunden att köpa produkten. Marknadsföraren skall i princip ge ett svar på varför kunden behöver denna produkt.

Konsumenten är i slutändan den som bestämmer vad den köper. Det är intressant att utforska vilka underliggande orsaker finns bakom ett köpbeslut. En rimmande reklamfilm kan ibland räcka för att kunden skall minnas en produkt, men i dagens samhälle kan också denna rimmande reklamfilm fungera som ett negativt redskap. Folk vill gå emot strömmen och inte låta sig bli lurade. Konsumentens köpbeslut baserar sig på andra saker än en bild eller en slogan. Det finns sociala faktorer (vänner och familj), olika kulturer och subkulturer, att uppfylla sig själv och sina behov och olika attityder. (Mossberg&Sundström 2011, 127-129. I dagens samhälle finns också et fenomen som kallas till impulsköp, och smarta försäljare och marknadsförare kan också tänka sig att använda detta fenomen till sin fördel. Ett vardagligt exempel är små godisstänger och tuggummi som säljs vid kassan i stora matbutiker. ( Mossberg& Sundström 2011, 111).

En annan aspekt som påverkar kundens köpbeslut är varumärket. Vissa köper produkter för märket och den imagen man får när man använder märkesprodukter, andra vägrar köpa märken för att de inte vill höra till denna grupp. Det är i slutänden kunden som skapar ett så kallat värde för varumärket. Denna kraftiga relation konsumenten kan få till ett varumärke är en marknadsförares guldgruva. Vad marknadsför inte en produkt bättre än verkliga privatpersoner som använder märket?                        ( Mossberg& Sundström 2011, 232)

Sammanfattningsvis kan man kort konstatera att kunderna spelar en betydande roll inom marknadsföringen. Utan dem skulle marknadsföringen vara onödig, och ingen skulle köpa produkter. Det är viktigt att företag tänker på kunderna när de planerar sin marknadsföring.

Victoria G. 37607

Källor :  Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: