Kunder och kundrelationer

Kunder och kundrelationer är en av de viktigaste sakerna för majoriteten av alla företag. Man kan säga att företagen på ett sätt livnär sig på kundrelationerna, eftersom det påverkar också företagens och deras produkters rykte och roll bland människor samt i samhället i allmänhet, dvs. word-of-mouth är en av de saker som företagen måste tänka på då de utvecklar gamla och nya produkter (Kotler m.fl. 2008, 272). Företagen måste ha en helhets bild av hur marknaden ser ut i allmänhet och hur de kan utnyttja och placera sig i den på bästa möjliga sätt.

I boken Principles of Marketing tas upp ett exempel som beskriver en kundrelation. Det är fråga om en bonde som tänker investera i en ny traktor. Han har två alternativ. Antingen kan han köpa traktorn från det föreatg han alltid köper nya traktorer i från, eller också kan han investera i en billigare traktor från ett annat företag. Bonden väljer det företaget han alltid har köpt traktorn i från (Kotler m.fl. 2008, 373). Med andra ord kan man konstatera att det förstnämnda företaget har fått bondens tillit. Det lär finnas en stark kundrelation mellan bonden och företaget.

Exemplet ovan handlar om kundvärde (costumer value). Först analyserar man det totala värdet för kunden (total customer value), dvs. den helhetsbild som kunden (i detta fall bonden), får av varan som helhet, t.ex. service och image. Därefter funderar man på den totala kostnaden för kunden, dvs. hur mycket bl.a. kunden har lagt tid och energi på att få varan. Av detta får man Customer delivered value, som är differensen av de två ovannämda. Målet är att få fram hur mycket vinst kunden får av inköpet (Kotler m.fl. 2008, 373).

I dag måste företagen koncentrera sig på att vara kundcentrerade (customer-centred) för att klara sig på marknaden. Det handlar om att kunna möta kunden behov (meeting customer needs) och därmed bygga kundrelationer (building custmer relationships) (Kotler m.fl. 2008, 372).

Källor: Kotler, Armstrong, Wong, Saunders – Principles of Marketing, Fifth European Edition (2008)

Sonja Lundström 38044

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: