Kundrelationer

Den så kallande pristriangeln är viktig när företag tar sin kundkrets i beaktande. I pristriangeln är kundens uppfattade värde högst upp, och innebär hur mycket en kund är villig att betala för en viss produkt (Mossberg & Sundström 2011, 312). I de två andra hörnen i triangeln finns konkurrenternas erbjudanden samt produktionskostnader, och alla dessa måste hålla en viss balans i företagets marknadsföringsstrategi. Gällande dessa aspekter måste företaget ta sin målgrupp i beaktande, så att de kan jobba sig fram till ett pris kundgruppen har råd att köpa. Begreppet kundens uppfattade värde är centralt när man utformar sina produkter eller tjänster i ett företag, kunder är troligtvis villiga att betala mer för någon produkt som erbjuder lite mer än det traditionella.

Inom kundrelationer är begreppet kundlojalitet centralt. Det finns flera olika typer av kundlojalitet, men huvudtanken är att en lojal kund håller sig till samma produkt eller märke, och har en positiv attityd till denna (Mossberg & Sundström 2011, 30). Det är viktigt för företag att ha lojala kunder, eftersom deras verksamhet då blir mer lönsam när de kan sälja mer. Marknadsförare i företag försöker även locka nya kunder, få dom nöjda med sitt köp och därmed en ny lojal kund. Många företag använder sig även av så kallade kundklubbar, där kunderna kategoriserar kunderna enligt exempelvis hur mycket de köper från företaget, även kallat lojalitetsgrupper (Mossberg & Sundström 2011, 259). Stockmann kan anses vara ett företag med flera olika lojalitetsgrupper, och de erbjuder förutom det ”vanliga” förmånskortet, även två andra högre nivåer av kort som man kan få genom att vara en lojal kund och köpa mycket.

Begreppet kundlivscykel är också centralt, och innebär en kategorisering av kunder i grupper beroende på benägenheten att köpa en ny produkt (Mossberg & Sundström 2011, 259). De kunder som snabbt köper nya produkter som kommer ut på marknaden kallas innovatörer, sedan sprids produktanvändningen till majoriteten av folket, och till sist köper de så kallade eftersläntrarna produkten.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är viktigt för företaget att ha goda kundrelationer, eftersom det troligtvis kan öka deras försäljning.

 

Ulrika S.  36724

Källa:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: