Kundrelationer och Hanko Sushi

 

Analysen av företaget Hanko Sushi på föreläsningen resulterade i att vi alla var överens om att många olika faktorer påverkade kundens köpbeslut. Men det som kom starkt fram var att attityd, klasstillhörlighet och status påverkar markant. Att köpa sushi anses trendigt, och folk som vill vara trendiga har en viss sårts längtan till status och en speciell attityd. Varifrån denna press på status och klasstillhörlighet kommer kan variera, men den största orsaken är sannolikt dagens samhälle. (Mossberg&Sundström 2011, 124-128). Sociala faktorer som roller och familjer påverkar också köpbeslutet.(Mossberg&Sundström 2011, 126).

 

Hanko sushi har satt en stor del av sin marknadsföringsfocus på den så kallade relationsmarknadsföringen (Mossberg & Sundström 2011, 140) fastän de också tagit vissa aspekter av transaktionsmarknadsföringen. Hanko sushi har kunden i focus, arbetarna (servitören och kockarna) har personligen kontakt med kunderna för att kunderna ska få en mer personlig känsla av matupplevelsen, vilket visar att kundrelationerna är viktiga. Genom det här får företaget kunder att återkomma flera gånger och dessutom sprida ryktet vidare till vänner och bekanta.

 

Restaurangbranscen påverkas mycket av word-of-mouth-fenomenet (Mossberg&Sundström 2011, 28). Om en kund är missnöjd med maten eller betjäningen på en restaurang berättar denne detta vidare till sin omgivning. En aktuell mediakälla som används av majoriteten av människor är facebook, och majoriteten av restauranger och caféer har snappat upp detta och gjort egna facebook sidor. Här kan de marknadsföra olika erbjudande och specialmenyer, och aktivt följa med vad kunder säger om dem på facebook. Detta media är väldigt känsligt för word-of-mouth, eftersom en negativ kommentar om usel betjäning kan leda till att en restaurangs rykte smutskastas inom sekunder.

 

I dagens samhälle har kundens roll blivit ännu mera essentiell för restaurangbranschen, eftersom sociala medier som facebook ger dem en chans att öppet tala om deras erfarenheter och upplevelser på restauranger. Dock behöver en kund inte bara skriva negativa kommentarer, utan en positiv kommentar och ett tack för god mat och betjäning. En sådan kommentar kan influera andra kunder att besöka denna restaurang. Marknadsförare kan dra nytta av detta, för nu har ju kunden skapat en efterfrågan av deras restaurang.

 

Det är viktigt att tänka på fenomenet med de så kallade kundtrapporna då man behandlar ämnet kundrelationer. I företaget Hanko Sushi är speciellt trappan med stamkunder viktig, eftersom en stor del av verksamheten är beroende av dessa. Många av dessa stamkunder blir även rekommenderande kunder, och kan därmed hämta mer kunder till Hanko Sushi.

 

Företaget måste känna till sin kund för att ha en så effektiv marknadsföring som möjligt, och därmed en god försäljning. Företaget måste även satsa på att känna kundens kund. I Hanko Sushi är det vanligt att stamkunder köper hem sushi till exempelvis fester, och därmed når företaget många potentiella kunder. Om dessa potentiella kunder känner att de är nöjda med produkten, har företaget lyckats med kundtillfredsställelsen och har därmed en ny kund (Mossberg & Sundström 2011, 28).

 

I samhället i dag fungerar bloggar som viktiga mediakällor för företagen. Eftersom sushi är rätt trendigt för tillfället finns det många som bloggar om var det varit och äta och sätter upp bilder på maträtterna, vilket Hanko Sushi kan dra nytta av.

 

 

X/X

 

 

Källor:

 

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: