12.2

Med target marketing menar man att t.ex. ett företag vet att de har en begränsad målgrupp. För att nå det bästa möjliga resultatet så väljer de att bara marknadsföra åt de här vissa målgrupperna (Kotlerm.fl. 2008, 391). Om man väljer att marknadsföra åt bara en viss målgrupp kan man kalla det mikro marketing (Kotler m.fl. 2008, 394)

För att få reda på vilka målgrupper som de skall satsa på måste se segmentera kunderna (Kotler m.fl. 2008, 391). Detta betyder att man grupperar kunderna med ett visst system. Vissa kunder som har samma prisklass, geografisk plats (Kotler m.fl. 2008, 398) eller andra behov sätts i en grupp och när dessa behov tas i beaktan är det grunden för target marketing.

Sedan kan företagen ännu välja att vilket område eller segment de vill inträda på och vilka egenskaper de skall utveckla och marknadsföra, då är det market targeting (Kotler m.fl. 2008, 415). Det är viktigt att se alla synvinklar på saken att inom vilket område som företaget sedan eventuellt skall börja påverka i. Det är inte bara det högsta försäljningspriset som påverkar, utan finns det en efterfråga på området? Finns det arbetskraft? Finns det råvaror? Kostar det mycket att producera? Är det hård tävling på marknaden? och så vidare.

Produkt positionering är ett begrepp som innebär att oberoende av vad företaget själv vill så konsumenterna har en egen åsikt om produkten och denna åsikt som finns hos konsumenten är produktens position (Kotler m.fl. 2008, 432). Speciellt kan man jämföra liknande produkter på detta sätt, vad tänker konsumenterna om produkt A? Men vad tänker konsumenterna om produkt A jämfört med produkt B? Detta fenomen kan man också dra nytta av i marknadsföringen, detta kallas till positionerings strategier (Kotler m.fl. 2008, 435) och med det kan man också aktivt försöka ändra på en redan färdig åsikt hos konsumenten.

Att analysera omgivningen och kunderna är viktigt för att hitta rätt ställe och rätt sätt att marknadsföra sina produkter.

Jonna D. 37629

Källa:

Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J. (2008). Principles of Marketing. Pearson Education: Prentice Hall

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: