Individuell övning 12.2

Segmentering innebär att urskilja olika typer av köpare på marknaden och att dela in dem i grupper utifrån vissa likheter hos dem. Det finns flera olika sätt att segmentera marknaden på, och valet av metod beror bland annat på typen av produkt som ska marknadsföras. Det gäller även för företaget att välja ut en målgrupp de riktar sin marknadsföring till (Mossberg & Sundström 2011, 193). Det finns olika sätt att segmentera en marknad på; geografisk, demografisk, beteendemässig och psykografisk (Mossberg & Sundström 2011, 199-202).

Positionering och differentiering är också ett centrala begrepp inom en kundcetrerad marknadsföringsapproach. Med differentiering menar man att föratget erbjuder någon produkt eller tjänst som skiljer sig från andra företags på marknaden. Positionering innebär vilket sätt produkten uppfattas av kunden i jämförelse med andra konkkurerande produkter. Det är viktigt att marknadsföringen anpassas enligt målguppens förväntningar om föratget, och har bland annat en stark koppling till uppfattningar om företagets image (Mossberg & Sundström 2011, 211-212). Det finns flera olika positioneringsstrategier, som alla kan vara till hjälp i marknadsföringsarbetet.

Target marketing innefattar bland annat valet av målgrupp och strategier hur man bäst når ut till denna grupp. Om ett teknikföretag försöker marknadsföra en smartphone, är den optimala målgruppen säkert människor i 13-45 års åldern, och därmed ska man fundera ut strategier med vilka man kan nå denna åldersgrupp av människor. Bra marknadsföringskanaler i detta fall skulle kunna vara sociala medier, eftersom en stor del av målgruppen aktivt använder dessa. Om företaget däremot skulle marknadsföra en produkt som är mer inriktad på att locka personer över 60 års åldern, skulle nog en annan marknadsföringskanal än sociala medier vara mer fungerande.

Det gäller alltså för företaget att vara flexibel i sina kundapproacher för att vara så effektiv som möjlig.

Ulrika S.  36724

Källa:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: