individuell uppgift 12.2

Segmentering innebär att man delar upp en marknad i olika delar, eller segment, och försöker hitta ett segment där det finns ett område för tillväxt och högre vinst. Det lönar sig dock inte nödvändigtvis för ett företag att försöka komma in till ett segment som är väldigt stort eller har väldigt hög tillväxt, eftersom det kan kräva väldit stora resurser att komma in på marknaden.(Kotler m.fl. 2004, 416) Processen av att segmentera marknaden och välja de mest lukrativa segment för att ta sig 9in till kallas för market targeting. (Kotler m.fl. 2004, 391)

Då man sedan har hittat ett eller flera segment i marknaden där man vill ha tillväxt så kan man fokusera marknadsföringen till detta segment, detta kallas då Target marketing. Företag tillverkar ofta olika produkter och service för olika segment av marknaden för att kunna sälja produkter som tilltalar deras respektive segment bäst. (Kotler m.fl. 2004, 391) Segmentering, market targeting och target marketing är alltså olika sätt för företag att lägga upp ett så effektivt sätt som möjligt att prisdiskriminera och därmed maximera sin vinst.

Niklas G. 36833

Källa: Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J. Principles of Marketing, fourth edition, 2004.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: