Individuell uppgift inför träff 8

För att kunna sälja så mycket som möjligt måste ett företag marknadsföra till rätt kunder. Detta har gjorts genom segmentering, differentiering, positionering och target marketing. Målet med att dela upp marknaden är också för att kunderna skall hitta rätt produkter.
Segmentering av en marknad är att dela upp marknaden i olika delar. Kunderna i de olika segmenten skall vara likartade, och ha liknande intressen. ( Mossberg& Sundström 2011, 195). Genom att marknadsföra rätt produkter till rätt kunder blir företagets verksamhet lönsammare. Differentiering hänger ihop med segmentering, men istället för att dela upp kunder och marknaden så ligger fokuset på produkten. Företag med likartade produkter använder sig av differentiering för att stå ut på en stor marknad. Detta görs oftast genom egenartad marknadsföring, special erbjudanden, kvalitetsförbättring av produkten. ( Mossberg& Sundström 2011, 209). För att exemplifiera detta kan man nämna Hanko Sushi, en av många sushirestauranger i Finland. Hanko Sushi har satsat på kvalitet och bra service, och kunder vill komma och äta för att få denna upplevelse. Men delvis på grund av detta är Hanko Sushis mat litet dyrare än andra restaurangers. Men trots det vill kunder ändå äta där.

Positionering är mycket viktigt för marknadsförare. En reklam kan tolkas på många olika sätt, fast den varit väl planerad. Olika kunder kan tolka reklam och marknadsföring på olika sätt, och det måste marknadsförare förstå. En slarvig och ogenomtänkt utförd reklam kan lätt få kunder att vända sig till konkurrerande produkter.( Mossberg& Sundström 2011, 212)

Positionering, segmentering av kundgrupper och differentiering av produkter hjälper företag att sälja sina produkter. Det finns ett till verktyg som är användbart för företag, och det är target marketing. Target marketing är att sälja en speciell produkt till en enskild kundgrupp ( Kotler 2000, 256). Det bästa för företaget är att sälja specialprodukter till rätt målgrupper.
Ett bra exempel på fungerande target marketing är Clearasil. Clearasil är ett kosmetik företag som har specialiserat sig på ansiktstvättmedel för tonåringar och unga vuxna. Deras reklamer i tidningar och televisonen har alltid med unga människor som i början är ledsna och har dåligt självfötroende, men efter att ha använt Clearasil har de bättre hy och bättre självfötrende. Clearasil har hittat den nisch och målgrupp som mest är ” i behov” av ansiktstvättmedlet. Marknadsförarna har forskat och hittat just denna speciella kundgrupp.

Victoria G. 37607

Källor :

Böcker
Kotler, Philip, Marketing Management. (2000). Prentice Hall.

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Nätsidor:
http://www.clearasil.us, Läst 12.2.2014.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: