Marknadsföring och Target Marketing – Individuell övning 12.2

Segmentering

Segmentering handlar om att dela in marknaden i mindre olika segment, delar. Målet är att skapa ett värde av sin egen vara hos kunden (Kotler m.fl. 2008, 410). Det finns fyra huvudgrupper av segmentering; geografisk, demografisk, psykografisk och beteende segmentering (Kotler m.fl 2008, 411). Dessa kan man dela i ännu mindre grupper, t.ex. koncentrerar man sig på en demografisk segmentering, kan man utöver detta dela marknaden ennu i genussegmentering (ex. L´Oréal) eller inkomstsegmentering (Ex. kreditkortsföretag) (Kotler m.fl 2008,  414).

Positionering och differentiering

Positionering handlar om hur konsumenterna och med vilka vikitga attribut de definierar en vara ( Kotler m.fl 2008, 432). Eftersom det finns ett överflöd av information om olika produkter och service, positionerar konsumenterna varorna för sig själv (Kotler m.fl 2008,  434). Företag däremot skapar positionskartor, för att kunna förutspå hurudan uppfattning konsumenterna har om deras vara på marknaden. I praktiken söker dock många samma position på marknaden, vilket innebär att de måste differentiera sig. Det är tre steg som gäller både i positionerings- och differentieringsprocessen; att identifiera det tänkbara kundvärdet, att välja de rätta konkurrensmöjligheterna och att välja en allmän positioneringsstrategi (Kotler m.fl 2008,  435).

Target Marketing

I grund och botten handlar target marketing om att koncentrera sin marknadsföring på en viss grupp av människor, som har liknande behov och karakteristika (Kotler m.fl 2008, 997). Target Marketing består av många beståndsdelar, t.ex. segmentering som nämndes ovan (Kotler m.fl 2008, 410). Om ett företag t.ex. vill marknadsföra pennor, bör det ta reda på vilken målgrupp som mest använder en viss sorts penna.

Källor: Kotler, Armstrong, Wong, Saunders – Principles of Marketing, Fifth European Edition (2008)

Sonja L. 38044

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: