Analys: Hanko Sushi

Hanko Sushi är en restaurangkedja och liksom flera andra restauranger är den mest almänna marknadsföringskanalen sk. ”word-of-mouth”, dvs. att kunderna berättar vidare åt sina vänner och bekanta om deras upplevelse i restaurangen. På grund av denna effekt är det extra viktigt för restauranger att erbjuda bra service och inte bara god mat, eftersom kunderna söker inte enbart god mat utan en upplevelse. Förutom ”word-of-mouth” så har ryktet om Hanko Sushi dessutom spridit sig genom diverse skrifter, ex. Tidningsartiklar och blogginlägg. Dessa kan anses som indirekta marknadsföringkällor. Som direkt marknadsföring har Hanko sushi dessutom haft små marknadsföringskampanjer genom TV-reklamer.

Hanko Sushis förhållande till kunder är det absolut viktigaste förhållandet att vårda och upprätthålla. Utan dessa kunder skulle restaurangen inte kunna fortsätta sin verksamhet. Hanko Sushi har varit verksamma sedan ca 2008, och under denna tid har deras kundbas växt mycket. Mängden lojala kunder som kommer dagligen och äter lunch, eller beställer mat varje fredag ökar. Detta kan ses genom att företaget har expanderat till många nya städer och platser under dessa 5 verksamma år. Förhållandet mellan företaget och dess leverantörer är också viktigt, men här i detta fall är Hanko Sushi kunden och det är i princip leverantörerna som är beroende av Hanko Sushis fortsatta beställningar av råvaror. För att Hanko Sushi skall fungera, liksom alla andra företag och restauranger, måste förhållanden mellan arbetare och ledningen också fungera. En negativ atmosfär inom köket kan snabbt leda till att kunder snappar upp detta och väljer att gå någon annanstans och äter. Men gruppens upplevelse av restaurangen var att alla bakom disken kom bra överens med varandra och hade en bra gruppanda.

I intervjun med företagets ena grundare, Mika Laakio, framgick det att Hanko Sushi har kunder från barnfamiljer till pensionärer. Eftersom företaget är en restaurang med ganska nichat utbud (fisk, vegetarisk sushi och hönspett) är det ens egna smak som avgör om kunder kommer dit och äter. Såklart kan en kund lockas dit för att smaka på sushin, men om denne inte tycker om sushi återkommer han eller hon troligen inte. Företaget har dock arbetar vidare på detta och har nu hönspett och nudelsoppa på menyn, ifall sushi inte skulle smaka. Hanko Sushis inredning lockar kunder att sitta där och njuta av sushi i en skandinavisk-japansk anda, och med god mat och bra betjäning vill se säkert besöka restaurangen pånytt.

Hanko Sushis mest centrala aktiviteter består naturligtvis av försäljningen av deras sushiprodukter. De satsar på att att ha en mycket hög kvalitet på deras kundtjänst, vilket gynnar försäljningen inom företaget. Deras viktigaste resurser för att driva sin affärsverksamhet är kockarna i resturangerna samt ett bra utbud av råvaror. Kockarna i Hanko Sushi är mycket medvetna om vilken kvalitet som förväntas av kvaliteten, och är därmed satsar de på sushikvaliteten. För att hålla en hög standard är det även viktigt att råvarorna, speciellt fisken, är färska. Därmed är det alltså viktigt att de i sin marknadsföring framhåller deras tankar om kvalitet gällande både kundbetjäning samt matkvalitet.

En av Hanko sushis största kostnader går till hyra av affärsställen. Med försäljning i många köpcentrum och andra ställen måste de betala för att få ha sin affärsverksamhet på så centrala platser som de valt att sätta sin affärsverksamhet. Hyrorna är högre på dessa ställen men valet har varit medvetet eftersom också lunderna hittar då lättare till restaurangerna. Sedan uppstår det en del kostnader till att betala löner åt kunnig personal som upprätthåller den höga kvaliteten på maten. Det viktigaste kostnaden är ändå råvarorna till maten, utan ris, färsk fisk och allt annat som krävs för bra sushi, skulle alla andra kostnader vara onödiga. Jämfört med hyrorna som är fasta kostnader är råvara kostnaderna rörliga kostnader. Vid marknadsföringskampanjer går en del kostnader till att marknadsföra företaget, man måste spendera pengar för att få mera inkomster. Inkomsterna får Hanko sushi för försäljningen av medelpris sushin som säljs i restaurangerna och en stor del av den take away-tjänsten som erbjuds. Också väldigt viktigt för Hanko sushis inkomster är lojala kunderna. De lojala kunderna kan räknas hämta ca. 80 % av inkomsterna medan resten av kunderna som bara äter nu och då hämtar resten 20 % av inkomsterna.

Hanko Suhsi har differentierat sig på den finska restaurangbranchen, det finns nämligen ingen annan ”sushi-kedja”i Finland förutom Hanko. Också deras image sticker ut. Hanko Sushi är japanskt, men på ett skandinaviskt sätt. Det exotiska (japanska) och det egna (skandinaviska) blandas ihop och skapar en miljö där kunden kan identifiera sig, då denne första gången kommer in till restaurangen. Nyckel partners för restaurangen är leverantörerna och de andra Hanko Sushi restaurangerna på olika håll i Finland. Bara i Helsingfors finns det redan många Hanko Sushi restauranger och flera är på väg. Hanko Sushi är alltså ett fortsatt växande företag, som differentierat sig väl på restaurangbranchen.

Källa : Intervju med Mika Laakio, 12.2. 2014.

– X/X

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: