Kommunikationsplan,en reflektion inför träff 11

En kommunikationsmodell beskriver i princip hur ett budskap eller en mening går från avsändaren till mottagaren, i detta fall från ett företags marknadsförare till konsumenterna. Den visar också vad som är dess verkan och hur det mottas. Modellen utforskar hurdan påverkan ett försök av kommunikation har på konsumenten. (Mossberg&Sundström 2011, 274.) Ett meddelande i form av en reklam eller en annons i en tidning kan uppfattas på ett annat sätt än vad företaget planerat.

 

I alla former av marknadsföring vill marknadsförare få ut ett budskap till kunder för att i slutändan nå sina mål. Detta mål kan till exempel vara att nå nya kunder med information om företaget och dess produkter eller för att påverka kundernas åsikt och tycke om företaget. ( Mossberg& Sundström 2011, 276). För att uppnå detta gör företag ofta en plan över hur de ska nå dessa mål, och de kallas en kommunikationsplan. Kommunikationsplanen reflekterar vad som skall sägas och hur, vem som skall vara mottagare, vad som är den önskade verkan, och hur kan företaget veta att mottagarna uppfattat meddelande på rätt sätt. ( Mossberg& Sundström 2011, 276-277)

 

Företaget har många olika verktyg att föra fram sitt budskap. I dagens läge är de populäraste olika reklamer i TV, annonser i tidningar och reklam på olika internetsidor. Massmedia är det verktyg som lättast når mest kunder i olika kundsegment. ( Mossberg& Sundström 2011, 278) Dock är massmedia en svår kanal att kontrollera, och olika lagar och bestämmelser finns också för att kontrollera att all reklam och företagskommunikation är enligt god sed och moralisk. Detta har gjorts både för att skydda konsumenter, och för att skydda andra företag i branschen. ( Mossberg&Sundström 2011, 282.).

 

En kommunikationsplan är ett bra redskap för företag och dess marknadsförare eftersom den klargör hur ett företag vill kommunicera med sina kunder, och hur de skall gå till väga. I dagens samhälle är det dock svårare att nå kunder oberoende hur bra en kommunikationsplan är eftersom människor har lärt sig att ”genomskåda” marknadsföring samt till och med bojkottar reklam och all sårts kommunikation av företag. Folk vill inte bli ” järntvättade ” av smygreklamer, slogans och klichéer. Alla sårters reklam-blockare finns att ladda ner på datorer och man kan spola över reklamer på dagens TV:er. Marknadsförare måste vara kluriga för att få med sina budskap i konsumenters liv, utan att irritera dem. Marknadsförare har nu börjat med att närma sig kunderna på ett annat sätt än tidigare, ett mera vardagligt sätt så att säga. Som ett sammanfattande exempel kan nämnas Doves reklam för deras hudkräm. I reklamen skildras en bild av kvinnor i olika, normala storleker istället för pinnsmala modeller. Det Dove vill kommunicera till konsumenterna är att de har gjort en hudkräm för alla, och alla skall kunna känna sin hud slät. I samma väva bojkottar ju Dove också ett ohälsosamt ideal och försöker nå kunderna med att säga att de inte kanske heller stöder detta ideal. Dove har börjar främja ” verklig skönhet” och arbetar också mycket med program för att förbättra unga flickors självförtroende. Denna form av marknadskommunikation har varit hemskt lyckad, eftersom Dove idag är ett väldigt omtyckt och populärt kosmetikföretag.( Doves hemsida).

 

 

Victoria G. 37607

 

Källor :

Litteratur:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Internet:

Dove (2013) Our mission. Hämtad 24.2.2014 klockan 18.43 http://www.dove.us/Our-Mission/Girls-Self-Esteem/default.aspx.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: