Kommunikationsplan 26.2

Kommunikation är mycket centralt inom marknadsföringen. När ett företag funderar över alla centrala frågeställningar i kommunikationsprocessen, kan de göra upp en så kallad kommunikationsplan för att reflektera över hur de kan uppnå de olika målen. I planen kan det exempelvis framkomma vilken kundgrupp företaget vill nå med sin marknadsföring, vilket budskap de vill kommunicera och vilken kommunikationskanal de ska använda för en effektiv marknadsföring (Mossberg & Sundström 2011, 276-278).

En bra marknadsföringsplan tar i beaktande tidigare marknadskommunikation och tänker även långsiktigt på framtiden. När företaget uppgör sin plan är det viktigt att företaget tar i beaktande juridiska aspekter. Det finns lagstiftning som reglerar marknadsföringen och ser till att den är etisk (Mossberg & Sundström 2011, 282). Det är viktigt att det finns sådana här regler, eftersom det är viktigt att konsumenten kan lita på marknadsföringen och diverse reklam.

En detaljerad och genomtänkt kommunikationsplan kan göra ett företags marknadsföring mer effektiv, eftersom alla har en gemensam linje att följa för att uppnå målen med marknadsföringen. Därmed kan det även öka företagets försäljning.

Ulrika S.  36724

Källa:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: