individuell uppgift 26.2

En kommunikationsplan är planen för hur företaget skall gå i väga för att marknadsföra sin produkt. Det finns flera olika sätt att marknadsföra en produkt, en kommunikationsplan är då en viss kombination av vissa olika marknadsföringssätt man vill fokusera på, ex. Direkt marknadsföring, reklam, PR, osv. (Kotler m.fl. 2004, 719)

 

Förr fokuserade företagen främst på reklamer som var gjorda för allmänheten, reklamer som tilltalade så många som möjligt, men under 2000-talet har det blivit allt populärare att fokusera sig på små segment av marknaden och göra skilda planer för varje enskilda marknadssegment, markandsföringen har alltså blivit mera personlig. Dessutom har företagen tillgång till mera information och kan lättare marknadsföra direkt till specifika segment och demografier genom internet och sociala medier. (Kotler m.fl. 2004, 720)

 

Då företagen utvecklar allt fler och mer komplicerade kommunikationsplaner är det viktigt att alla de olika planerna har ändå samma information, kunderna skall inte bli förvirrade av att få olika information från ifall de ser reklamerna på olika ställen. (Kotler m.fl. 2004, 726)

 

Niklas G. 36833

 

Källa: Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J. Principles of Marketing, fourth edition, 2004.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: