Kommunikationsplan 26.2

Nu när vi har fått reda på kunder och målgrupper kan man börja fundera hur man skall få fram budskapet från företaget till de valda målgrupperna, detta är en kommunikationsplan (Mossberg & Sundström 2011, 273).

I en bra kommunikationsmodell skall man beakta att sändaren, ofta företag, vill sända en tanke som de vill föra fram till kunderna. För att få fram sådan meddelande som företaget vill måste de förvandla sin tanke till något konkret, som t.ex. en tv reklam. När eventuella kunder sedan ser reklamen tolkar de det konkreta som de ser och får egna uppfattningar och tankar kring reklamen. Det svåra för marknadsföringen och en bra kommunikationsplan är att mottagaren har samma tankar som sändaren ville framföra (Mossberg & Sundström 2011, 274).

Eftersom det i dagens samhälle finns olika sorters reklam och andra påverkningsförsöker över allt måste man noggrant planera för att man skall nå de kundgrupper som man önskar. Då kan man försöka påverka människorna på lite olika sätt beroende på vad man tror att de prioriserar. Man kan framföra sitt budskap på rationellt sätt, ett emotionellt sätt och moraliskt sätt (Mossberg & Sundström 2011, 279). Det rationella sättet försöker påverka människornas rationella sida som namnet tyder, det betyder att människorna skall ha en konkret nytta för att använda just deras produkt, t.ex. spara tid eller hälsosammare än tävlande företagets produkt. Det emotionella sättet försöker påverka människornas känslor, t.ex. många resebolags reklam visar människor som njuter av underbara resor, men väldigt lite viktig information angående olika resor. Det sista sättet är det moraliska, rätt och fel, som många djurskyddsorganisationer som PETA eller organisationer för mänskliga rättigheter som Amnesty international använder i sin marknadsföring.

En viktig sak som skall kommas ihåg av alla marknadsförare som tävlar av konsumenternas uppmärksamhet är att allt är inte tillåtet! Det finns en särskild lagstiftning som begränsar vad som fås göras. I allmänhet ser man företagen som den starkare parten och kunderna som den svagare parten och lagstiftningen finns till för att skydda den svagare parten. Som exempel får man inte ge fel pris på en produkt i en annons, om priset står i annonsen kan den inte vara dyrare i affären.

Fast det finns reklamer överallt och företag försöker hela tiden vinna över nya kunder så gör alla inte ändå aktiv marknadsföring och har inte en kommunikationsplan. Syrransgarderob är ett nät loppis som växer hela tiden utan att det har marknadsförts alls (Helena Pettersson).

Jonna D. 37629

 

Källor:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund: Studentlitteratur

 

PETA, URL:

http://www.peta.org/

 

International, URL:

http://www.amnesty.org/

 

Syrransgarderåb, URL:

http://www.syrransgarderob.fi/

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: