Marknadsföring och kommunikationsplan 26.2

Kommunikation är en viktig del av marknadsföringen, eftersomn alla parter inom en business kommunicerar med varandra (Kotler m.fl. 2008, 691). Även konsumenter kommunicerar genom t.ex. word-of-mouth, vilket snabbt kan förbättra eller förvärra bilden av ett företag och dess produkter (Kotler m.fl. 2008, 708).

Man kan säga att en kommunikationsplan är en del av företagets marknadsföringsplan. Förutom att tillfredsställa kunderna med de produkter de vill ha och efterfrågar, måste man även hitta ett sätt att kommunicera med kunderna på ett så enkelt sätt som möjligt, dvs. mycket av kommunikationen handlar om att hålla fast vid sina kunder. Men minst lika viktigt är det att ha en fungerande kommunikation med t.ex. leverantörer (Kotler m.fl. 2008, 691).

För en kommunikationsplan bör man bl.a. välja vilken kommunikationskanal som fungerar bäst. Exempel på kommunikationskanaler är reklam, personlig försäljning och direkt marknadsföring. Vill man satsa på en icke-personlig kanal, som reklam eller fokuserar man på att försöka hitta en mer personlig relation till sina kunder (Kotler m.fl. 2008, 692)?

En kommunikationsplan samlar många olika aspekter av marknadsföringen. Den går in i hela marknadsföringsprocessen, men är ändå i sig självt en mycket viktig del för företaget.

Källor: Kotler, Armstrong, Wong, Saunders – Principles of Marketing, Fifth European Edition (2008)

Sonja L. 38044

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: