Asian studies programme 5.3.

Sändaren av budskapet är i detta fall Asien studies programme, som försöker öka antalet kursdeltagare på sina kurser om Asien.

Det budskap som Asianet försöker framföra är att studerande har nytta av Asien kunskap, inom många branscher. T.ex. ekonomer har nytta av att kunna lagstiftning och ekonomiska situationer i Asien. De vill få människor att förstå att med den internationaliserade världen kommer studerande ha en stor nytta av att ha kunskap om Asien, och denna kunskap kan vara det som får just den personen att stå ut från en massa med ansökande till t.ex. en arbetsplats.

Kanalerna som skulle användas i vår marknadsföringsplan för Asian Studies Program är föreläsningar på universitets föreläsningar, sociala medier och hemsidan. På föreläsningarna kan programmet sprida information direkt till studeranden och därmed får de som är intresserade en chans att direkt ställa frågor. T.ex. Ämneskarnevalen som ordnas i Åbo Akademis Handelshögskola 13.3. kunde Asianet ha ett eget bord där de redan skulle få ge ett första intryck åt abiturienter och första årets studeranden, de kommer ju efter en stund att höra till målgruppen. Genom sociala medier kan programmet öka på synligheten och sprida information snabbt åt alla intresserade, genom sociala medier kan man också svara på frågor, här kan tröskeln för kunden att ta kontakt vara ännu lägre än på en föreläsning. Genom en förbättrad hemsida så kan programmet tydligare ge ut all information som kunden kan behöva. Genom alla dessa medel så får de möjliga kunderna information, och sprider den vidare till sina vänner och bekanta, alltså är word-of-mouth också en marknadsföringskanal.

Mottagare för marknadsföringen är studeranden på olika universitet och icke-inskrivna privatpersoner som har ett intresse för ämnet. På en föreläsning så är det studeranden som är mottagare av marknadsföringen, om inte någon utomstående person fått höra om ett infotillfälle och kommit för att följa med. På sociala medier så är mottagarna alla som följer deras sidor, alltså både studeranden och privata utomstående personer. På nätsidan däremot så är mottagarna precis alla som råkar hitta nätsidan, både studeranden och utomstående privatpersoner. Nätsidan är speciellt viktig för att få utomstående personer att börja studera ämnet eftersom de knappas kommer till några föreläsningar eller söker upp ämnet på ex. Facebook, utan googlar istället.

Asian study program kan använda flera olika sätt att samla in feedback om dess marknadsföring och information gått fram till rätt målgrupper. De kan också använda dessa sätt att samla feedback från kursdeltagare. En enkel undersökning om hur många studeranden som deltagit i kurserna jämfört med året förut. Detta är det effektivaste sättet att mäta om människor har hört och deltagit i programmet. Också olika enkäter kursdeltagare kan fylla på och så vidare kan ge en riktgivande linje. På programmets egna Facebook sida kunde man i form av enkäter med en morot kunna motivera studeranden att delta. De skulle kunna få ett pris som lottas ut bland de som svarat.

Problematiken med dessa asien-inriktade kurser är att de är väldigt differentierade. Det är en så kallad egen nisch som tyvärr kanske inte intresserar så många studeranden som man skulle hoppas. Enligt gruppen var det nu inte frågan om hur fenomenet ”brus” stör informationsflödet, utan hur man skulle kunna få mera studeranden intresserade. Informationen finns nog till hands, på internet och Facebook. Det finns tusentals olika kurser man kan läsa på universitetsnivå, och det svåraste är att stå ut ur mängden på ett positivt sätt.

X/X

Lämna en kommentar