Konkurrenter till Asian Studies Program 9.3

ISEP

ISEP är ett utbytesprogram som erbjuds till studerande på universitetsnivå, och kan ses som ett konkurrerande program till Asian Studies. Studeranden får huvudsakligen information om ISEP via Internationella enheten eller studiehandledare, och efter det kan studerande få mera vetskap genom deras hemsidor. Detta liknad delvis situationen för Asian Studies, förutom att man ofta får den första informationen om detta program från annat håll än universitetets personal. Asian Studies skulle kunna ta inspiration av ISEPs kommunikationsmodell och fundera på att marknadsföra sig själva genom exempelvis internationella enheten. ISEP använder sig även av en Facebooksida för att nå ut till målgruppen, och de har dessutom Facebookgrupp där man kan gå med i om man åker på utbyte via dem för att hålla sig uppdaterad. Även Asian Studies har en Facebooksida, men som inte nått samma popularitet som ISEPs.

Båda programmen har samma mottagare för deras budskap, universitetsstuderande. Båda försöker inspirera studeranden att bli intresserad av den internationella världen, och att utforska den genom deras utformade program. ISEP är välkänt bland studernaden och får ofta bra feedback för deras verksamhet. Asian Studies är däremot inte bekant bland målgruppen, vilket kan bero på så kallat brus. Bruset kan delvis vara dåligt utformad marknadsföring, och ett lite diffust syfte.

NORDJOBB

Företaget Nordjobb kan ses som ett motsvarande program till Asian Studies. Nordjobb förmedlar kultur- och fritidsprogram samt sommarjobb till nordiska ungdomar, och ökar kunskapen om kultur samt språk inom Norden. Nordjobb och Asian Studies har samma målgrupp av mottagare, vilken är ungdomar i universitet. Nordjobb är populärt eftersom tröskeln är mindre att bekanta sig med länder nära sitt hemland, jämfört med att bekanta sig med Asien, och är därför ganska konkurrenskraftigt. Nordjobb har en välfungerande hemsida med lättillgänglig information och en mycket populär Facebooksida. Företaget är välkänt bland ungdomar som är öppna för nya möjligheter, men ändå vill hålla sig inom sin bekvämlighetszon. Brus som Nordjobb kan uppleva kan bland annat gälla fenomenet Word-to-mouth, då potentiella deltagare kanske uppfattar en annan deltagares upplevelser fel. I vår kommunikationsplan gällande Asian Studies nämner vi att det kan vara ett problem att deras program är rätt differentierat. Deras kommunikationsplan skulle kunna utvecklas genom att ta inspiration från Nordjobbs, då de erbjuder ett bredare utbud av möjligheter.

AIESEC

AIESEC är ett program som är mest känt för att erbjuda högskolestuderanden olika praktikplatser runtom i världen. De första ideérna till AIESEC föddes redan år 1930, men organisationen grundades först officiellt först 1948. Sedan dess har AIESEC vuxit stadigt. AIESEC strävar bl.a. efter att utveckla ledarskap och skapa goda arbetsmöjligheter för studeranden runtom i världen. Asian Studies Program är alltså litet jämfört med AIESEC och skulle behöva definitvit mera synlighet för att klara konkurrensen. Jämför man Asian Studies Programs och AIESECS facebook sidor, har AIESECs klart mera popularitet. Dessutom har AIESEC en intressant hemsida med en annorlunda layout som gör att läsaren hellre stannar på deras hemsida än på Asian Studies Programs hemsida. AIESEC har en stor mängd samarbetspartners, vilket inte Asian Studies Program har. Asian Studies program borde alltså bli mer aktiv på sociala medier och hitta fler samarbetspartners vilket vi också kom fram till då vi gjorde vår kommunikationsplan.

Källor:

www.nordjobb.org
www.isep.org
https://www.aiesec.org

X/X

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: