Konkurrensanalays 9.4 – Lokaltapiola kontra Veritas

Jämför man lokaltapiola med Veritas, märker man att lokaltapiolas utbud på försäkringar är mycket större än Veritas’. Veritas grundades redan 1905 och är ett av landets äldsta försäkringsbolag. I början var det livsförsäkringar som gäller, men idag har Veritas koncentrerat sig endast på pensionsförsäkring då livförsäkringen såldes till Aktia 2007.

I Veritas fall handlar det om att mestadels koncentrera sig på B2C (Business to Consumer) perspektivet, medan lokaltapiola koncentrerar sig på både B2C och B2B (Business to Business). Också på Veritas hemsida påpekas att en av de viktigaste värderingarna är att fokusera på kunden och att han skall stå i centrum. Pensionsförsäkring är något som håller så gott som livet ut, medan lokaltapiolas försäkringar, t.ex. olycksfallssförsäkring, kan handla om en kortare tidsperiod, t.ex. 20 år och måste därefter förnyas.

Man kan alltså inte säga att Veritas skulle kunna ses som en direkt konkurrent till Lähitapiola, men båda har sina fördelar respektive nackdelar då det kommer till försäkringsbrnachen generellt. Också i Principles of Marketing betonas nära konkurrenter och distanta konkurrenter, där nära konkurrenter påminner om företagets egna utbud, medan de distanta konkurrenterna har verksamhet på samma marknad, men koncentrerar sin marknadsföring på en annan grupp konsumenter (Kotler m.fl., 2008, 465).

Källor:

https://www.veritas.fi/sv

http://www.lahivakuutus.fi/SV/Sivut/default.aspx

Kotler, Armstrong, Wong, Saunders – Principles of Marketing, Fifth European Edition (2008)

Sonja L. 38044

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: