Konkurrensanalys 9.4

LokalTapiolas tävling: OP-Pohjola

I allmänhet har OP-Pohjola väldigt liknande utbud av service som LokalTapiola, både bankfunktion och försäkringar. Som fördel har OP-Pohjola att den är en äldre institution och kundkretsen är Finland största. De har färdigt redan kundernas information och tillit. När LokalTapiola har ca 4000 anställda har OP-Pohjola ca 12 000, vilket ger en bra bild på storleksskillnaden.

Bank- och försäkringsärenden är ärenden som många ungdomar får hjälp av sina föräldrar, när föräldrarna har använt hela sitt liv samma bolag fortsätter ungdomarna lätt med traditionen. Vilket kan leda till svårigheter hos LokalTapiola. Inom bank- och försäkringsärenden är kunderna väldigt lojala.

Om man analyserar konkurrensen genom ”benchmarkking” (Mossberg & Sundström, 2012, 366) där man jämför de två företagens produkter och hur man kan öka kvaliteten och utförandet så att det blir bättre än konkurrensens. Om man ser på försäkringar och med målgruppen ungdomar så har båda försäkringar och tjänster som är riktat mot ungdomar, och vissa vanliga tjänster får ungdomar billigare (OP-Pohjola och LokalTapiolas hemsidor). Vissa problem har man att analysera eftersom försäkringar gäller det att be om erbjudande och genom det jämföra företagen.

Det som i dagens värld är viktigt är att informationen är lättillgängligt, hittas snabbt och kan förstås enkelt. Därför skulle det vara viktigt att ha eventuellt reklamer eller liknande som berättar snabbt och kort det viktigaste. För stunden har ingendera en kampanj som skulle stå ut ur mängden.

Ett sätt att få ungdomarnas intresse är att sätta studie- eller ungdomsrabatt som redan liknande finns och informera på sådana ställen som finns många ungdomar finns, elektroniskt eller fysiskt. Sedan skall också det som säljs ha en bra kvalitet så att word-of-mouth blir aktuellt och man får gratis reklam av kunderna.

 

Jonna D. 37629

 

Källor:

Mossberg, L. Sundström. M. (2012) Marknadföringsboken. Lund : Studentlitteratur

LokalTapiola (2014) URL: http://www.lahivakuutus.fi/SV/Sivut/default.aspx

OP-Pohjola (2014) URL: https://www.op.fi/op/privatkunder?id=10000&srcpl=1&kielikoodi=sv

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: