Konkurrentanalys : Aktia

Konkurrenten som jag valt att analysera är Aktia. Den underliggande orsaken till detta är för att jag själv har köpt försäkringar av Aktia och vet mycket om dem samt har fått en väldigt positivt bild av företaget. Som konkurrensanalysunderlag har jag valt marknadsföringsmixen, eller de 4 Pna, pris, plats, produkt och påverkan. (Skärvard&Olsson 2007, 121). Aktia är en bank, ett publikt aktiebolag, som har specialiserat sig på förmögenhetsförvaltning, försäkringar och fastighetsförsäkringar. Företagets rörelseresutat var 47 miljoner euro, och är det största finskt ägda finanskoncernen. LokalTapiola erbjuder likadana tjänster.

 

På basis av båda företags nätsidor, erbjuder långt samma försäkringar, alltså produkter.. Båda har hemförsäkringar, fordonsförsäkringar, livsförsäkringar etc. Detta resulterar i att det som LokalTapiola måste göra är att differentiera sig genom pris, plats och påverkan. Aktia har fördelen med att vara ett välkänt företag med anor långt bakåt i tiden. De har haft mycket mera tid att bygga upp sitt varumärke och brand. (Skärvard&Olsson 2007, 125).Lokaltapiola måste kunna konkurrera med detta genom att försäkra sina kunder om att de kan sin sak och att man kan lita på dem som ett företag.

 

Det intressanta med både LokalTapiola och Aktia är att de båda använder sig av prisdifferentiering. De erbjuder olika försäkringar till olika kundgrupper. Till exempel båda erbjuder ungdomsförsäkringar. Jag är också ganska säker på att många andra företag erbjuder samma eller liknande försäkringar till sina kunder.

 

Det som jag personligen har märkt är att LokalTapiola har haft små stånd i köpcentrum var de berättar till kunder om deras tjänster. De har ett väldigt direkt sätt att göra marknadsföring och försöka nå kunderna. Det som dock är ganska vanligt är att kunder som har sin egendom i en bank, också köper sina försäkringar från samma bank. Vissa gör det för att de känner att de kan lita på banken. Andra är av den åsikten att man inte skall lägga alla ägg i samma korg.

 

Sammanfattningsvis kan man konstatera att konkurrensen på försäkringsbranschen är väldigt hård. LokalTapiola och Aktia har många likheter, och det är svårt att differentiera deras produkt, pris och plats. Det som LokalTapiola kan använda till sin fördel är påverkan, det vill säga marknadsföringen.

 

 

Victoria Grimm 37607

 

Källor :

Skärvard, Per-Hugo, Olsson, Jan Företagsekonomi 100, 2007, Liber.

Internet

Aktia, URL
http://aktia.fi/

LokalTapiola URL

http://lokaltapiola.fi/

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: