Analys 13.4

Försäkringsbranschen är en väldigt tråkig bransch enligt många människor, och att skaffa försäkringar är inget nöje för största delen av människorna, detta är ett problem som försäkringsbolagen hamnar kämpa med dagligen. Men på andra sidan är försäkringar en service som nästan alla ändå har, för säkerhets skull, vilket ger en nytta åt företagen och en ganska stor marknad. Det finns också en hel del olika försäkringsbolag, så ingen monopol råder på marknaden. De olika företagen specialiserar sig på olika saker för att få en mera nischad målgrupp.

De svaga konkurrenterna genetmot Lokaltapiola är Veritas och If. Veritas har specialiserat sig på pensionsförsäkring och lockar därmed endast en typ av kundgrupper. Med andra ord är Veritas relativt svagt posionerad på försäkringsmarknaden jämfört med de andra företagen. Veritas är dock redan ett gammalt företag och många förlitar sig på Veritas när det kommer till pensionsförsäkring. If erbjuder precis som Lokaltapiola flera olika försäkringar, men har ingen bankverksamhet och lockar däremot en mindre mängd olika kunder och kundgrupper. Dessutom har If mindre fakta på sin hemsida om de olika försäkringarna, men strukturen på informationen är tydligare än på Lokaltapiolas hemsida. Jämfört med Veritas och If har Lokaltapiola etablerat sig mer till unga på försäkringsmarknaden.

LokalTapiola har under året brandat sig själv och försökt skapa en stark varumärkesidentitet. Genom detta har de försökt nå kunder och försökt skapa sig en egen kundgrupp med olika nivåer av målgrupper. Detta kan ses genom deras utbud av försäkringar på deras hemsida, som till exempel försäkringar ungdomar och pensionsförsäkringar. LokalTapiola, liksom många andra försäkringsbolag erbjuder en rad olika försäkringar för att nå många kundsegment. LokalTapiola erbjuder också försäkringstjänster till företag..

Den målgrupp som vår grupp ansåg vars viktigast för oss var förstås ungdomarna och unga vuxna. Vi börjar så småningom vars i den åldern att vi redan har flyttat hemifrån och har skaffat hemförsäkring, men så småningom vill vi kanske också anförskaffa sjukförsäkringar, villförsäkringar och i något skede försäkringar för barn. Vi kommer antagligen också snart att köpa våra första lägenheter, och vill säkert ha någon försäkring som kan hjälpa om man hamnar ut för någon olycka inte har möjlighet att arbeta och betala tillbaka lånet. I såna fall kan LokalTapiola använda sig av våra ” worst-case-scenario” och göra reklam om sina försäkringar. Alla människor vill ha en känsla av trygghet, och det säger LokalTapiola att de kan erbjuda. Företaget vill att deras kunder, nuvarande och kommande, ser deras företag som ett de kan lita på, annars förstörs hela idén med ett försäkringsbolag. Fusionen med S-banken har säkerligen stärkt denna känsla av tillit.

Dagens unga och unga vuxna använder sig sociala media som deras informationskälla, och ” word of mouth” fenomenet fungerar bra här också. (Mossberg & Sundström, 2011, 28) LokalTapiola har en egen Facebook sida, som de betjänar kunder, har information och erbjudande på. Problemet som de har ertappat är att kunder som är missnöjda med LokalTapiolas kundtjänst eller beslut skriver på deras sida, och ger ett negativt intryck till andra Facebook användare. Detta är dock ett vanligt fenomen, och har hänt till andra företag. Det bästa sättet att lösa dessa problem är att personligen kontakta den missnöjda kunden och reda upp problemet.

Vi anser att LokalTapiolas kunder associerar företgets försäkringstjänster med normbeteende bland människor. Kunderna anser att det är rationellt att ha diverse försäkringar eftersom man då får ekonomiskt stöd om någonting förödande händer. På ett emotionellt plan associerar kunderna till LokalTapiola företaget med personlig säkerhet och lugn med tanke på framtiden. Man kan säga att LokalTapiolas budskap, kort formulerat, är att alla ska ha en pålitlig B-plan om någonting går fel. Genom egna erfarenheter har vi kommit fram till att LokalTapiola har en tendens att godkänna och ta emot mer ”riskabla” kunder än andra försäkringsbolag. Detta är något som igen sprids med Word-of-mouth fenomenet (Mossberg & Sundström 2011, 28), och som är en fördel för marknadsföringen och som bidrar till många nya potentiella kunder. Aktia samt OP-Pohjola kan ses vara LokalTapiolas största konkurrenter. För att besegra dessa konkurrenter är det viktigt för LokalTapiola att ha ett okomplicerat förhållande med sina kunder. Detta kan bland annat underlättas genom att ha mycket klara hemsidor, där det enkelt framgår vad som olika försäkringar täcker med riktgivande priser. Eftersom många potentiella kunder inte har kundskap om försäkringstjänster, skulle nog en stor del välja det alternativet som ger enkel samt överskådlig information, och därmed inte vända sig till andra konkurrerande företag. LokalTapiola har som syfte att sälja försäkringar samt banktjänster. Målet med försäkringstjänsten är att företaget inte kommer att hamna betala ut mer än de får in från försäkringens försäljningspris, men så är inte alltid fallet. Om LokalTapiola bedömt en potentiell kund som en lönsam kund och sålt försäkringar till denne, men kunden sedan råkar ut för någon omfattande olycka, kommer LokalTapiola att behöva betala ut en stor summa pengar.

 

X/X

 

Källor:

Mossberg, L., Sundström, M. (2011). Marknadsföringsboken. Lund

 

Internet

If URL:

http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaat/pages/default.aspx

OP-Pohjola URL:

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/vakuutukset-ja-vahingot?id=39000&srcpl=1

Veritas URL:

https://www.veritas.fi/

LokalTapiola URL:

http://lokaltapiola.fi//

Facebook URL:

http://facebook.com//

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: